Divadlo Senior Bez nehod
Ve středu 20. února od 15:00 v orlovně
Senioři čili osoby ve věku 65+ se na populaci Evropské unie podílejí z 18 procent. Nicméně
v důsledku dlouhodobě nízké porodnosti, stárnutí populačně silných ročníků a prodlužování
průměrné délky dožití by měl jejich podíl narůst do roku 2030 na 24 % a do roku 2050 pak na
28 %. S tím ovšem souvisí i očekávané zvýšení podílu seniorů na celkovém počtu obětí
dopravních nehod. Zatímco aktuálně je čtvrtinový, do roku 2050 by mohl vzrůst na celou
třetinu. Problém se týká i České republiky. Ke konci roku 2015 byl podíl seniorů na celkové
populaci České republiky zhruba 18 %, do roku 2020 naroste na téměř 21 %, do roku 2030
na 24 % a do roku 2050 na třetinu. Adekvátně tomu roste i podíl seniorů na celkovém počtu
obětí nehod. V roce 2008 byl 15%, v roce 2013 20%, v roce 2017 však už 24% a za první
polovinu letošního roku již dosáhl jedné čtvrtiny. „Do budoucna se dá očekávat, že podíl
osob seniorského věku na celkovém počtu obětí nehod bude i nadále narůstat. Seniory však
ohrožují i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických
schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění
utrpěné při nehodě bude smrtelné. Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 75 let
vystaveny třikrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí,“ upřesňuje za
společnost ECHOpix dopravní expert Roman Budský.
Pokud se jedná o dlouhodobé preventivní kampaně, doposud jako by senioři zůstávali
stranou. „Každoročně desítky obětí a stovky těžce zraněných z jejich řad a také vysoké
celospolečenské ekonomické ztráty v důsledku nehod s jejich účastí jsou alarmující. Navíc
predikce do budoucích let vypovídají o tom, že právě starším občanům je třeba věnovat
zvýšenou pozornost. To vše bylo důvodem pro to, aby se naše pojišťovna stala generálním
partnerem celostátní preventivní kampaně Senior bez nehod,“ uvádí Milan Káňa, tiskový
mluvčí pojišťovny Kooperativa.
Kampaň Senior bez nehod realizuje společnost ECHOPIX s.r.o. Je financována z Fondu
zábrany škod. Jejím hlavním cílem je seznámit naše starší spoluobčany s tím, jak se
bezpečně pohybovat po silnicích. „Cílit ovšem budeme nejen na ně, ale také na mladší
ročníky. I je budeme pravidelně informovat o tom, jak se ke starším osobám v silničním
provozu správně chovat. A půjde nejen o bezpečné jednání, ale také o vstřícnost a
vzájemnou slušnost. Přece jen silnice jsou společenské prostředí, kde by měla být
zachovávána alespoň základní pravidla etiky i etikety,“ vysvětluje Jan Slováček, jednatel
společnosti ECHOpix.
Jak bude vlastní kampaň probíhat? Po celé České republice se od letošního září do konce
příštího roku uskuteční na 300 edukativních přednášek, a to formou divadelních scének
spojených s odborným výkladem a audiovizuální prezentací. Součástí těchto představení
bude i hlasovací zařízení v publiku, díky kterému se budou moci senioři interaktivně
rozhodovat o vývoji sledovaného děje. To nesporně přispěje k lepšímu pochopení celé
problematiky. Do měst a obcí, ve kterých se turné přednášek neuskuteční, budou
distribuovány vzdělávací balíčky, které poslouží k edukaci seniorů v režii místních
samospráv či klubů seniorů. Součástí projektu bude ovšem i mediální kampaň. Široká
veřejnost se s ní bude moci setkat na různých televizních i rozhlasových stanicích, v tisku i
na internetu. Spektrum komunikovaných témat bude opravdu široké. Cíleno bude nejen na
řidiče automobilů, ale také na seniorské spolujezdce, chodce, cyklisty, cestující prostředky
hromadné dopravy. Podrobněji bude hovořeno například o statistikách dopravních nehod a
jejich příčinách, o specifikách chování starších řidičů v silničním provozu, o zdravotních
prohlídkách šoférů, vlivu nemocí či medikamentů na výkon řidiče, o vybavení moderních
automobilů a jak je správně využívat, i o změnách v pravidlech silničního provozu. Řeč bude
i o tom, jak se správně chovat jako chodec, jak je to s předností chodců na přechodech, ale
také o bezpečné a zdravé cyklistice. Dojde i na to, jak správně cestovat autobusy či
tramvajemi.